Městské sady pod lupou a malí průzkumníci. Zkoumání lupou, pozorování přírody, učení v přírodě, poznej a chraň. Tak vypadal Den prázdných tříd v MŠ.
Pampeliška, zdánlivě obyčejná rostlina, v sobě skrývá mnoho zajímavostí, které se prvňáci učili přímo v přírodě. Mohli sledovat jednotlivá stádia pampelišky, její části těla a stali se také umělci. Pozorováním a hrou si tak snadno osvojili základní poznatky o této neobyčejné rostlině.
Třeťáci jako průvodci i turisté! Na Mezinárodní den prázdných tříd jsme vyměnili lavice za ulice a vyrazili poznávat Kraslice jinak – očima turistů i průvodců. Každá skupina žáků si připravila zajímavosti o jedné z historických budov ve městě a pak se během procházky stala průvodcem pro ostatní. S mapou v ruce jsme objevovali krásy Kraslic a učili se jeden od druhého. Vlastní město se nám tak na chvíli proměnilo v opravdovou turistickou destinaci! Moc děkujeme za úžasnou prohlídku infocentra MKC Kraslice, a také Hrázděnky Otakar Mika. Den jsme tematicky zakončili zmrzkou z kavárny Julius Meinl, která nese jméno významného rodáka.
4.A si v rámci projektu užívala dopravní výchovu.
Den prázdných tříd 4.B opravdu nevadil. Děti si venku procvičily češtinu, matematiku i přírodovědu. V rámci tělocviku se protáhly na dřevěných konstrukcích a cestou zpět si zazpívaly. A tak dodržely celý páteční rozvrh... zábavně a na čerstvém vzduchu.
5.A - Dnes jsme se vydali poznávat historii našeho města zblízka – navštívili jsme Hrázděnku! Děkujeme panu Mikovi za poutavé vyprávění a spoustu zajímavých informací, které obohatily naše znalosti o Kraslicích. Učíme se nejlépe tam, kde příběhy ožívají.
6.A+9.A - Den prázdných tříd jsme využili k tomu, abychom se dověděli něco o okupaci Československa v roce 1968. Na úvod jsme zhlédli film ,,Vlny" Jiřího Mádla. Je natočený na motivy skutečných událostí 2. pol. 60. let. Hlavní postavu ztvárnil Vojtěch Vodochodský, který se jako technik Tomáš Havlík dostává souhrou okolností do Redakce mezinárodního života Československého rozhlasu. Zde je pod tlakem tajné služby nucen činit velmi těžká morální rozhodnutí. Autoři použili unikátní autentické materiály ze srpna 1968. Černobílé snímky obarvili pomocí umělé inteligence a propojili je s vyprávěným příběhem. Myslím, že film ve většině zanechal silný zážitek. Po přestávce jsme navázali na téma filmu a z dostupných zdrojů jsme měli zjistit okolnosti, které vedly k srpnové invazi vojsk varšavské smlouvy do Československa. Získané informace jsme zpracovali do reportáží o tomto období, jež jsme si společně na závěr promítli.
Moc děkujeme MKC Kraslice za promítnutí filmu a poskytnutí zázemí pro naše bádání a Městské knihovně Kraslice za mnoho zajímavých knih, ze kterých jsme mohli čerpat.
My, žáci 6. B, jsme se v pátek zúčastnili bezva výuky bez školních lavic. Vydali jsme se do Kostela Božího Těla za vzdělávací, ale i zábavnou zkušeností, která spojila historii, umění a týmovou spolupráci. P. Mgr. Bystrík nás přivítal vlídným slovem a poskytl nám informace o historii a architektuře k této nádherné stavbě z konce 19. století. Po teoretické části výuky přišla na řadu kreativní část programu. Děti dostaly úkol kreslit kostel zvenčí. S tužkami a skicáky se vydaly na lavičky kolem kostela, kde je čekalo malování budovy z různých úhlů. Tato aktivita jim umožnila soustředit se na detaily kostela, jako je jeho věž, okna nebo fasáda. Kreslení zvenčí nejen posílilo jejich pozorovací schopnosti, ale také jim umožnilo lépe pochopit proporce a architektonické prvky budovy. Po výtvarné činnosti žáci dostali do ruky různé pracovní listy, které obsahovaly křížovky a skrývačky. Na závěr výletu žáci napsali pár vět o tom, co je nejvíce zaujalo. Tento závěrečný moment pomohl dětem uvědomit si, jaké nové vědomosti získaly, a jak se jim podařilo propojit teorii s praktickými dovednostmi.
Den bez tříd byl pro nás přínosný. Spojili jsme výuku s aktivním poznáváním světa okolo nás. Odnesli jsme si nejen nové informace, ale i vzpomínky na zábavné chvíle strávené v kostele.
7.A se v rámci projektu vydala na hrad Hartenberg. Domluvili si prohlídku s majitelem hradu panem Bedřichem Loosem, který je provedl celý hradem. Ukázal jim, jak hrad renovují dobrovolníci ze všech koutů světa, vyprávěl jim historické příběhy a ukázal jim spoustu fotografií. Prohlídku zakončili na střeše hradu.
7.B - V rámci tohoto projektu jsme si vyzkoušeli učení hrou a poznáváním v přírodě. Vyrazili jsme směrem k Tisovci a dále na Bleiberg. U rozcestníku na Tisové jsme si povídali o turistickém značení a vyzkoušeli ho ztvárnit z přírodnin. O kousek dál jsme si vyzkoušeli orientaci mapy v terénu a určování azimutu, našli místo, na kterém se nacházíme a ověřili si, že mapa odpovídá skutečnému rozložení míst v krajině. Spojili jsme si to i s odhadem vzdálenosti předmětů v dohledu. Dále jsme poznávali na pohlednicích naše kulturní památky, povídali si, co se na nich natáčelo za filmy či pohádky a vybírali, jaké památky se nachází v našem kraji. Další část cesty nám posloužila i jako tělocvična. Vyzkoušeli jsme si hod na cíl, chůzi po laně naslepo, jen s pomocí navigace spolužáků. To už byl na řadě odpočinek, rozdělali jsme si oheň a opékali dobroty. Na zpáteční cestě přišla na řadu zdravověda, zkoušeli jsme si v rámci první pomoci uvázat ambulanční uzel a z rukou vytvořit provizorní nosítka a odnést spolužáka. Nakonec jsme ještě soutěžili v poznávání dřevin. Program byl náročný i zábavný, i počasí vydrželo až do našeho návratu.
8.A - V rámci projektu jsme navštívili Mauzoleum v Jindřichovicích, kde nám paní Polívková doplnila poutavým vyprávěním informace, které jsme si o tomto
objektu i o zajateckém táboře zjistili dopředu. Poté jsme se vydali na Lesní hřbitov zajateckého tábora a pokračovali pěšky na Rotavu, kde se naše cesty
rozdělily. Někteří se do Kraslic vrátili autobusem, ale ti nejzdatnější z nás došli přes Sklenský vrch po vlastní ose. I když ráno počasí neukázalo nejpřívětivější
tvář, přes den se umoudřilo a my si tento den užili – získali jsme nové poznatky, poznali nová místa a otestovali svou fyzickou zdatnost - zejména ti z nás, kdo došli celou cca 15 km trasu pěšky.
Páteční exkurze pro 8.B dopadla na výbornou. V Jindřichovicích už ani kapka, zajatecký tábor nám ukázal, kolika národů se válka dotkla jen na tomhle místě. Odtud pak cesta na lom s krásným výhledem a ohništěm. Buřty a marshmallows dodaly energii na zvládnutí prudkého rotavského kopce a odtud už jen cesta autobusem do Kraslic. Kapat začalo až zase tady ...