V rámci hodin informatiky nyní se šesťáky probíráme kódování informací pomocí obrázků. Žáci zkoumali, kde všude se s piktogramy setkáváme v běžném životě. Během bádání jsme narazili i na známé internetové šifry pomocí emoji. Zde žáci luštili pohádky a pak sami zkoušeli zašifrovat písničky. Poté jsme se podívali na historii předávání a uchovávání informací. Tady žáci kódovali a dekódovali indiánské písmo, seznámili se se semaforovou abecedou, pomocí níž znázorňovali svá jména. Dalším naším úkolem bylo najít situace, kdy je jednodušší zapisovat informace pomocí piktogramů a kdy nikoliv. Žáci došli k jazykovým bariérám, zkrácení zápisů příkladů v matematice či zápisu melodie písně či srozumitelnosti varovných symbolů. V praktické části pak vytvářeli papírový parník pomocí obrázkového návodu a tvořili pak textový postup. Zjistili díky tomu, že někdy obrázek vydá za desítky slov.
Mgr. Iva Rödlingová